Pyöräreitit kulkevat Saimaan maisemissa
10.02.2019

Kesäinen 4 päivän pyöräretki Saimaalle ystäväporukalla!

Teimme mahtavan pyörämatkan BGF:n kautta heinäkuussa 2018 ystäväporukalla, johon kuului 8 pyöräilijän lisäksi myös muutama autoileva matkaseuralainen.

Meistä pyöräilijöistä 5 toi oman pyöränsä ja 3 vuokrasi retkipyörän BGF:n kautta. Vuokraukset sujuivat mutkattomasti.

Matkan valmistelu yhteistyössä Hannan kanssa oli helppoa: ystävällistä, asiantuntevaa ja toiveemme huomioon ottavaa. Saimme hyvissä ajoin ennen lähtöä kirjallisen matkasuunnitelman, joka sisälsi päiväohjelman lisäksi pakkaus- ja menovinkit kohteisiin sekä Google Maps reittikartat ajoon. Emme tarvinneet matkatavarakuljetusta mukana autoilevan ystävämme ansiosta. Ilman häntä olisimme ottaneet matkatavarakuljetuksen lisäpalveluna BFG:lta; ilman kantamuksia pystyimme nauttimaan puhtaasti pyöräilystäJ

1. Päivän kohokohdat: halki järvimaiseman pyöräily alkoi, ihanaa! Ohitettuamme kolme saarta pääsimme ensimmäisen yön majoitukseen, joka oli Bed & Breakfast tyyppinen perheyritys. Lisämausteena pääsimme oikaisemaan kohteeseen pienen lahdelman yli soutuvenekyydillä. Illalla saunoimme ja kokkasimme illallisen itse pihan grilliterassilla järven rannalla. Seuraavan aamun starttasi talon puolesta tarjoiltu runsas aamiainen.

Toisena matkapäivänä ajoreitillemme osui kaksi vesistönylitystä: aamupäivällä lossiylitys, ja myöhemmin saimme venekuljetuksen paikallisilta kalastajaveljeksiltä. Noin tunnin matka meni mukavasti veneen kannella Saimaan saaristoa ihaillessa ja kajuutassa rupatellessa, meille tarjoiltuja kauden kalaherkkuja maistellessa. Illaksi saavuimme mahtavaan majapaikkaan, jossa meille oli varattu kaksi hyvin varusteltua vuokramökkiä rantasaunoineen. Kesäillallisen - eli muikut ja muusi - söimme paikallisessa ravintolassa, joka onnistui tehtävässään hienosti yllättävästä rankkasateesta ja tämän aiheuttamasta sähkökatkoksesta piittaamatta.

Kolmantena päivänä ajelimme hurmaantuneina pitkin rantareittejä: kapeita, vesistöjen reunustamia pikkuteitä läpi lukemattomien saarten! Aurinko paistoi, ja tie oli pinnanmuodoltaan vaihtelevaa, näkymät upeita. Lähellä määränpäätä suuntasimme paikalliskulttuurin pariin. Vierailimme sepän pajassa, maistelimme paikallisen viinitilan tuotteita, ja nautimme tuhdin myöhäislounaan ihanassa vanhaan navettarakennukseen perustetussa ravintolassa. Illaksi rullailimme vielä Puumalaan, jossa meille oli varattu kokonainen majatalo satamassa aivan keskustassa. Illalla ihailimme auringonlaskua ja söimme ravintolassa.

Päivänä 4. aamubrunssin jälkeen pyöräiltiin matkan viimeinen ja pisin rutistus: 60 km. Saavuttuamme iltapäivällä Ruokolahdelle meitä odotti paikalliskulttuuriin liittyvä ohjelmanumero sekä herkullinen lounas. Illaksi suuntasimme takaisin lähtöpisteeseemme Imatralle, jossa nautimme itse kokatusta illallisesta ja rantasaunasta – matkalla jo hyväksi todettu konsepti. Nukuimme makeasti Hannan luona piha-aitoissa.

Käytännönjärjestelyistä matkan aikana: osa aterioista kuului matkan hintaan, pääosa ruokailuista toteutettiin omakustanteisesti joko itse tai valinnaisissa ruokapaikoissa, joita oli BGF:n matkaohjelmaankin vinkattu useita vaihtoehtoja. Ruokailukustannukset jäivät hyvin kohtuullisiksi. Pyöräily oli vaivatonta ilman kantamuksia ja tapahtui enimmäkseen asfalttipäällystetyillä teillä. Matkaa tehtiin teitse 25-60 km, yleensä 25-35 km per päivä. Kuten Suomen kesään kuuluu, sää vaihteli. Tunnelmaa loi sekä sade että auringonpaiste. Lämpölukemat olivat 20 C tuntumassa, eli aika täydelliset.

Kaikkiaan BGF:n järjestämä matkamme oli onnistunut ja kaikki sujui meidän kannalta helposti. Saimme nauttia lomasta ja pyöräilystä upealla Saimaan reitillä. Vahva suositus BGF-pyörämatkalle!